kas, foto Thinkstock

Nieuws

Big data in de bloembollensector: handig en geld waard?

Gepubliceerd op
23 april 2019

In de bloembollensector groeit het besef dat het verzamelen en delen van big data handig kan zijn. Bedrijven kunnen hierdoor slimmer, goedkoper en efficiënter werken. Daarnaast kan het doorverkopen van gegevens geld opleveren.

Big data speelt in verschillende sectoren al een belangrijke rol. Telers van tomaten, paprika's en komkommers verzamelen en delen het al langer. In de bloembollensector groeit nu ook het besef dat het verzamelen en delen van data niet alleen handig kan zijn, maar ook geld kan opleveren. Big data kan voor betere voorspellingen zorgen en zou geld kunnen opleveren bij het doorverkopen of delen van gegevens met geïnteresseerde partijen. Tijdschrift Greenity licht dit toe.

Beter overzicht, betere voorspellingen

Robert Kraayvanger van Beacon Fields is al overtuigd van het nut van big data voor bloembollenbedrijven. Het bedrijf van Kraayvanger verkoopt sensoren voor de schuur en het open veld.

Grootschalige metingen van bijvoorbeeld temperatuur, vochtigheid en licht geven een overzichtelijk beeld van de situatie op het veld of in de schuur. Telers hoeven hierdoor niet naar locaties te rijden om informatie te verzamelen, maar ontvangen deze gegevens digitaal. Dit bespaart kosten en bevordert de efficiëntie.

Door alle gegevens bij elkaar op een plek te hebben, kunnen bovendien gemakkelijk analyses gemaakt worden. Telers kunnen zelf bepaalde trends ontdekken of adviseurs laten meekijken op afstand. Dit creëert een voorspellend vermogen waardoor telers de juiste aanpassingen kunnen doen. Daarnaast bespaart het digitaal verzamelen van gegevens een hoop papierwerk.

Data is geld waard

Big data kan ook geld opleveren wanneer het wordt doorverkocht, stelt Kraayvanger. Een teler zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om gegevens door te verkopen aan een onderzoeksinstituut, zoals de WUR.

Niels Lauwers van 30MHz, een dataplatform voor de agrarische sector, wijst op het belang van informatie delen. Als voorbeeld noemt hij het data delen tussen paprikatelers, dat leidt tot een betere kwaliteit paprika en meer winst. Lauwers legt uit dat telers altijd zelf de keuze maken of ze data delen en benadrukt het belang van meer openheid onder telers.

Wat is er nodig?

Telers kunnen het beste klein beginnen wanneer zij willen starten met het verzamelen van big data. Het is van belang dat het plaatsen van sensoren ook daadwerkelijk relevante gegevens oplevert. De kosten hoeven niet hoog te zijn: een sensor die vijf jaar meegaat kost tussen de 150 en 350 euro.

Om gegevens goed te kunnen gebruiken en vergelijken is er standaardisering nodig. Uiteindelijk moeten alle actoren in de keten dezelfde naamgeving gebruiken om data goed met elkaar te kunnen delen en vergelijken.

(Bron foto: Shutterstock )