food innovation

Creativiteit studenten bezorgt Miele een tuin die verwachtingen overtreft

Het hoofdkantoor van Miele in Vianen krijgt dit jaar een nieuw aangezicht. De buitenkant van de entree, die energie en water verbruikt, moet een echte groene beleving worden die iets oplevert voor mens en natuur. Sietse van den Berg en Daan van Ginkel, studenten van Wellantcollege MBO Houten maakten het ontwerp.

Groenpact sprak met facilitair manager Marcel Maas en strategisch inkoper Onno Veen van Miele, Chris van den Dikkenberg van aannemer De Koninklijke Ginkel Groep en met Sietse van den Berg (niveau 4 Urban Green Development) en Daan van Ginkel (Niveau 4 – Stedelijk groen en natuur beheer), studerend aan het Wellantcollege.

De voorwaarden voor het ontwerp? Verrijking van de biodiversiteit, door een functionele toepassing, met een moderne zakelijke presentatie, die tevens een technische oplossing biedt voor de wateropvang. Daar wisten studenten van Wellantcollege MBO Houten wel raad mee. Het resultaat is boven verwachting.

Miele, immer besser

Bij Miele gaat ondernemen onder het motto ‘immer besser’ hand in hand met maatschappelijk verantwoord ondernemen en social accountability. Onno: “We zijn een offerte traject gestart voor onderhoud van de groenvoorziening om ons hoofdkantoor heen, samen met de vernieuwing van de entree. Nu maakt maatschappelijk ondernemen altijd deel uit van onze offerte trajecten en dit project leent zich daar perfect voor. Een goed idee diende zich aan doordat een collega vertelde over haar studerende zoon op het Wellantcollege. Toen was de verbinding snel gemaakt en zijn we in gesprek gegaan met Wellant in de persoon van Heidi Kamerling. Er lagen mogelijkheden om in de voorbereiding van het werk samen op te trekken en dit door het hele werk heen te blijven doen.”

Goed om feedback te krijgen van experts

De opdracht is via Heidi bij Sietse, Daan en hun medestudenten terecht gekomen. Daan: “Wellant zoekt altijd naar opdrachten die in de praktijk uitgevoerd kunnen worden, dan wordt het echt leuk.” Sietse: “Je hebt meer het gevoel dat je echt je best moet doen bij een praktijkopdracht ten opzichte van een theoretische casus.” Daan en Sietse ervaren het als een bonus dat het werk in dit geval ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Ze vervolgen: “Het is goed om feedback te krijgen van experts uit de praktijk. Je komt met een idee en krijgt gerichte vragen of het wel haalbaar is, een andere blik helpt je verder te kijken. Door een concrete opdracht uit te voeren met aspecten als een aantrekkelijk ontwerp, techniek en aandacht voor biodiversiteit, wordt je uitgedaagd nieuwe ideeën te bedenken. Als bedrijf zet je je er ook positief mee op de kaart.“

Nieuwe invalshoeken en originele inzichten

Marcel vertelt verder over de verbinding tussen binnen en buiten: “De keuken van Miele in dit pand heeft een directe verbinding met de entree. De bassins bij de entree worden voorzien van kruiden, die straks gebruikt worden door onze koks bij de bereiding van de gerechten of door consumenten die hier komen koken.” De samenwerking met studenten bevalt Onno en Marcel goed: “We hadden beiden geen ervaring met deze manier van werken, de studenten moesten iets presenteren aan ons én de Ginkel Groep. De opdracht heeft een technisch aspect: de bakken zijn waterdicht, waar gaat overtollig water heen? Hoe voorkom je uitdroging?”

Onno vervolgt: “We waren enorm verrast over de creativiteit van de studenten, we waren onder de indruk van de diversiteit van de uitwerkingen. En niet onbelangrijk: de ideeën waren praktisch uitvoerbaar.” Marcel besluit: “Je steekt er als organisatie meer tijd in, maar je krijgt er meer voor terug: samenwerken met enthousiaste studenten, nieuwe invalshoeken en originele inzichten. Dat is veel waard! Ik kan andere organisaties deze aanpak zeker aanraden, want het werkt.”

Investeren in jong talent helpt je om als organisatie onderscheidend te zijn

De Ginkel Groep voegt de keuzes die Miele nu gemaakt heeft samen tot één ontwerp en voert het werk, samen met studenten, uit. “De aanpak van Miele is sympathiek,” aldus Chris van den Dikkenberg: “Wellant wil graag samenwerken, met zowel uitvoerders als opdrachtgevers. Miele heeft vanaf het begin van deze aanbesteding duidelijk gemaakt zo veel mogelijk betrokkenheid van studenten en eventueel mensen met een beperking in de uitvoering van deze opdracht terug te willen zien. Het eindresultaat is dat iedereen er een goed gevoel aan over houdt.”

Werven van talent

Het is geen geheim dat de uitstroom bij hoveniers de instroom overstijgt en dat de branche schreeuwt om goede mensen. Chris zegt hierover: “Natuurlijk is het werven van jong talent voor ons van belang, maar nog belangrijker is de energie en het positieve gevoel om bij de ontwikkeling van deze studenten betrokken te zijn en met elkaar samen te werken. Dat Miele dit op deze manier aanvliegt komen we af en toe in de praktijk tegen, maar eigenlijk nog te weinig. Wij nemen zelf vaak een dergelijk aanpak op in ons aanbod, om zo een verrassend en aantrekkelijk voorstel bij klanten neer te leggen. Naar mijn mening moeten we allemaal bezig zijn met de ontwikkeling van leerlingen, zo kun je jezelf als organisatie onderscheiden.”

In mei wordt gestart met de realisatie van de ontwerpen die de studenten hebben ingediend.