Leven lang ontwikkelen

De wendbare vakmens

Het tweede webinar over Leven Lang ontwikkelen op 31 mei had als onderwerp ‘de wendbare vakmens’. Over wie hebben we het dan eigenlijk? Wanneer ben je een wendbaar vakmens? Welk gedrag laat je dan zien? Drie sprekers belichtten dit tijdens het webinar vanuit hun eigen perspectief.

Wilma Daams van vakbond FNV gaf ons inzichten vanuit werknemersperspectief. Zij pleitte ervoor om vooral te richten op praktisch opgeleide mensen. Hoger opgeleiden vinden vaak hun weg wel binnen opleidingsland. Bij deze -vaak loyale en tevreden- werknemers is het vooral van belang om het gesprek aan te gaan en hen te motiveren om te willen leren. Wanneer zij de noodzaak (updaten vakkennis, de klimaatopgaven of hun eigen ontwikkeling) ervan inzien, komt de motivatie vanzelf. Bedenk als werkgever wat kan helpen, zoals het leveren van maatwerk, leren tijdens werktijd en prikkelende werkvormen. Onderzoek ook de mogelijkheden voor het halen van certificaten en de financieringsmogelijkheden. En vooral: praat er mét hen over. En niet over hen.   

Werner van Leeuwen, wendbaar vakmens in de vleesverwerkende industrie, lichtte zijn ervaringen toe in een kort interview:

Goedele Geuskens van TNO praatte ons bij over de SKILLS-benadering. Wat zijn typische wendbare skills bij vakmensen en hoe ontwikkel je deze? Zij maakt hier onderscheid tussen twee aspecten: het continu leren en ontwikkelen van mensen (upskilling) en loopbaanontwikkeling (reskilling).

Kenmerken van wendbaar vakmens:

  • Houding gericht op verbetering
  • Regie kunnen pakken
  • Vertrouwen in eigen kunnen
  • Bewustzijn van rol en positie
  • Bouwen en benutten van netwerk

De skills die Goedele noemt zijn beroep overstijgende skills. Hoe ondersteun je die? Een lerende organisatie bevordert wendbaar vakmanschap: zorg ervoor dat mensen zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit kan op taakniveau, door collega’s en leidinggevende of in de organisatie zelf. En laat je hierbij ondersteunen door de opleider: de school komt naar het bedrijf.

Skills beschrijft vaardigheden en eigenschappen van de wendbare vakmens. Dan blijkt dat sommige loopbaanwisselingen tussen sectoren ineens logisch, omdat je deze vanuit onderliggende skills bekijkt. Een functie als bakker kan dan veel gemeen hebben met een administratief medewerker.

Download hier de presentatie van Goedele

Liesbeth van de Vegt van S-BB  ging in op de vraag: wat vraagt het concept van Wendbare Vakmensen van onderwijspartners? Hoe kan S-BB helpen bij het flexibiliseren van de (stukjes van) opleidingen en meedenken in het opbouw van programma’s tot diploma’s?  De huidige structuren, dossiers en certificaten lenen zich goed voor bijscholing, aldus Liesbeth. Benut die mogelijkheden. Soms hebben we nog wat last van de beperkingen die voortkomen uit de historische tweedeling tussen ROC’s en AOC’s, maar de hoop is dat deze snel worden opgelost.

Tot slot gingen de aanwezigen aan de slag met het beantwoorden van de vraag hoe groene onderwijsinstellingen moeten inspelen op de vragen uit de LLO-markt? Wat moeten we anders of beter doen? Hieruit kwamen een aantal nuttige bevindingen en tips:

  • De primaire verantwoordelijkheid voor het opleiden ligt bij het bedrijf. Maar de opleider kan hier goed bij ondersteunen. Pak die rol.
  • Ondernemen = innoveren. En innoveren = leren. Door het zo te benoemen valt het kwartje bij werkgevers soms eerder.
  • Maak ook onderscheid tussen leren en opleiden. Leren kan heel breed zijn en hoeft niet altijd te betekenen dat je in de schoolbanken zit.

Bekijk hieronder het hele webinar terug.

Terug naar boven