Publicatiedatum: 31-01-2022

Bij de ontwikkeling van een nieuwbouwwijk met honderd woningen koos de gemeente Hoogeveen voor een duurzame aanpak. De wijk krijgt een waterstofcentrale voor de energievoorziening. Studenten Bouwkunde van het Alfa-college kregen de opdracht twaalf duurzame woningen te bouwen en benaderden hun collega’s van Terra voor het bijbehorende park.

"De studenten profiteren van regioleren, de school én de opdrachtgevers krijgen grotere naamsbekendheid in de regio"

Van Looy vertelt dat de architect  andere wensen had dan opdrachtgevers uit de hovenierssector: “Duurzaamheid speelde hier de hoofdrol terwijl veel consumenten andere prioriteiten stellen.” De smaak van de consument legde het bij dit project echter af tegen de duurzame belangen. Voor Van Looy en zijn collega’s betekende dit dat ze bij hun ontwerp en de aanleg rekening hielden met onder andere een voedselbos, groentetuin, dierenweide en wateropslag.

Meerdere disciplines

Docent en coördinator Rosalie Rooze legt uit dat deze opdracht deel uitmaakt van het Regioleren, praktijkopdrachten waarbij studenten samenwerken met bedrijven, overheden en de non-profitsector.

De aanleg van het park in de waterstofwijk verbreedde de kennis en ervaring van de studenten. Naast de duurzaamheidaspecten werkten ze samen met meerdere disciplines. Rooze: “Ze leerden over hun eigen vakgebied heen kijken.” Dat gold niet alleen voor de samenwerking met andere studenten maar ook voor de contacten met andere docenten, architecten en experts van andere betrokken bedrijven. Deze samenwerking maakte veel overleg noodzakelijk voor afstemming van de werkzaamheden. Door de coronaperikelen vond dit hoofdzakelijk plaats met Whatsapp.

Frisse blik

Daarnaast deed dit project een beroep op de zelfwerkzaamheid van studenten. Ze droegen daarbij zelf de verantwoordelijkheid voor de uitwerking van hun ideeën in concrete resultaten. Rooze: “Dat betekent soms dat je extra tijd investeert om je doelen te bereiken. Het was prachtig te ervaren hoe de studenten zonder mopperen hun vrije tijd opofferden om hun project succesvol af te ronden.” Ze stelt dat Terra MBO deze vorm van praktijkleren al ongeveer tien jaar toepast, alle projecten met raakvlakken in de kwalificatiedossiers komen in aanmerking. De studenten profiteren, de school krijgt een grotere naamsbekendheid in de regio maar ook de opdrachtgevers. Het gaat daarbij verder dan goedkope mankracht: “Jongeren staan onbevangen tegenover projecten en presenteren met hun frisse blik vaak onverwachte ideeën.”

"Nu betrek ik ook de duurzame aspecten bij mijn advies"

Nieuwe inzichten

Van Looy blikt ook tevreden terug. Uiteraard staat de kennismaking met een duurzame inrichting goed op het CV. Als voorbeeld noemt hij de kennismaking met andere materialen en de samenwerking met meerdere vakgebieden. Maar bovenal veranderde dit project zijn visie op zijn vakgebied. Bij zijn advies aan klanten hield hij voor deze ervaring rekening met de wensen van de klant gecombineerd met mijn eigen smaak: “Nu betrek ik ook de duurzame aspecten bij mijn advies. De waterhuishouding in een tuin is daar een voorbeeld van. Een mooie tuin is een lust voor het oog, maar door deze ervaring weet ik nu ook hoe ik het moet aanpakken om in mijn ontwerp ook in te spelen op droge en regenachtige periodes.  Dat geldt ook voor de materiaalkeuze, ik volg de smaak van de klant niet klakkeloos maar wijs ook op duurzame producten.”

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Dit groene verhaal is
mede mogelijk gemaakt door:

Terra MBO

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Terug naar boven