Tekst: Kirsten van Valkenburg
Foto's: Aeres en geinterviewden

Daan Snippe en Thomas Zandee zijn derdejaars studenten van de niveau 4 opleiding plant & business. Samen met twee medestudenten voeren zij een opdracht uit bij Agrico. Daan: "We zijn nu aan de slag in het bedrijfsleven en daar zou ik met een stage niet zo snel voor kiezen. Dan kies is toch voor een bedrijf in de primaire sector en dus voor een akkerbouwbedrijf." Thomas voegt toe: “We werken bij Agrico al op hbo-niveau. Dat neem ik mee naar volgend jaar, als ik ga studeren binnen het hbo.”

"We beseffen bij Agrico maar al te goed dat we het van het onderwijs moeten hebben voor goed opgeleide mensen"

De groep werkt aan een opdracht in het Quality Centre van Agrico, wereldwijde leverancier van poot- en consumptieaardappelen. Ze vertellen: “Op de lijn die Agrico gebruikt om pootaardappelen te sorteren, zit een camera. De camera zorgt er voor dat de aardappelen op de lijn goed gesorteerd worden naar maat. Dat is belangrijk voor het bepalen van de voorraadpositie. Daarom wil Agrico weten of er afwijkingen zitten in het werk van de camera. Aan ons om daar achter te komen.”

Afwachtend

Voor alle betrokkenen zijn de field labs nieuw, daarom stelde Agrico zich in eerste instantie wat afwachtend op. Raimond Lubbers is beheerder van het Quality Centre van Agrico, waar de studenten hun opdracht uitvoeren. Hij vertelt: “Eerlijk is eerlijk, ik stond niet bepaald te springen, want de periode van de field labs is voor mij net de drukste tijd van het jaar. Ik neem het begeleiden van stagiaires altijd heel serieus en dat kost tijd. En de eerste keer binnen zo’n nieuw concept vraagt extra tijd.” Hij vult aan: “Maar we beseffen bij Agrico maar al te goed dat we het van het onderwijs moeten hebben voor goed opgeleide mensen.” En de contacten tussen Aeres en Agrico zijn van oudsher goed. En dus ging Agrico er toch voor. Al met al steekt Raimond er graag extra tijd in. “Ik krijg er energie van.”

“De studenten pakken het mooi op”, geeft Yvonne Rook aan. Yvonne is hr-manager bij Agrico en vertelt: “We hebben altijd hbo-studenten die bij ons stage lopen. Voor ons is dit ook ontdekken: wat mag je van deze studenten verwachten en wat hebben ze al wel of niet op school gehad.”

"Er is goede begeleiding vanuit het bedrijf. De begeleider krijgt er zelf ook energie van het project"

Studenten Daan en Thomas zijn positief over de begeleiding van Agrico. “De begeleiding is heel duidelijk. We weten precies bij wie we moeten zijn voor welk onderdeel van onze opdracht. En we hebben wekelijks een vast overlegmoment met één of meerdere van onze begeleiders. Dat helpt.“  Yvonne Rook: “Daar hebben we de groep in het begin even bij moeten helpen. Hoe leid je zo’n werkoverleg, hoe bereid je dat voor.”

Echt anders dan les in een lokaal

De studenten zijn bijna vier maanden lang, twee dagen per week bij het bedrijf aan het werk. Ze zijn in groepen van drie of vier studenten actief bij vijf verschillende bedrijven. Zo is een groep bij Verbruggen palletizing bezig met het optimaliseren van meegeleverde onderdelenpakketten voor de installatie van palletiseermachines. Bij Waterman onions, wereldwijde leverancier van uien, duiken de studenten in verbetering van de interne logistiek. Rein van de Wal (Aeres) is projectleider van de opleiding plant & business. Hij vat samen: “Alle opdrachten gaan over het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Door literatuur- en ervaringsonderzoek komen de studenten met analyses en aanbevelingen.” Docent Jan Boonen vult aan: “De studenten zijn bezig met authentieke problemen. Dat is echt anders dan les krijgen in een lokaal. Dat is het mooie aan de field labs.”

"De studenten pakken het mooi op"

Zoeken met elkaar

ReinRein van de Wal

Projectleider Rein van de Wal van Aeres en mangaging director Cor van Veldhuijsen van Agrofoodcluster zijn de drijvende krachten achter de fieldlabs. Het Agrofoodcluster is een samenwerking van 35 bedrijven, actief in open teelten. Zij benaderden bedrijven om te komen met een opdracht voor een groep studenten. Al met al zijn beide heren tevreden met deze eerste editie van de field labs. “Het is met elkaar even zoeken: wat is er nodig en wie pakt wat op? Field labs gaat over ondernemend leren, dat vraagt om flexibiliteit van de school. Dit verhoudt zich soms lastig met de strakke organisatie van een school. Maar met elkaar komen we eruit.” Ook voor de studenten is het soms een uitdaging. “Zeker als sommige bedrijven kiezen voor online werken”, vertelt Rein van de Wal. “Dat doet een nog groter beroep op de zelfstandigheid van de studenten.”

CorCor van Veldhuijsen

Rein en Cor zijn enthousiast over de betrokkenheid van bedrijven: “De studenten en bedrijven waren aanwezig bij een online presentatie over de opleiding en over de fieldlabs. We presenteerden daar aan de commissie kwaliteitszorg van het ministerie. Na afloop bleven de begeleiders vanuit de bedrijven nog een uur lang online met elkaar. Ze deelden ervaringen met elkaar: hoe gaat het bij jullie, hoe pakken jullie het aan? Dat is mooi om te zien.”

Lees ook: 'Onderwijs en bedrijfsleven nauw op elkaar afgestemd in het Agrofoodcluster'.

Ben je
geïnspireerd?

GroenPact gaat graag voor je op zoek. Via dit formulier kun je eenvoudig aangeven waarnaar je zoekt. Een van onze medewerkers zal contact met je opnemen om jouw zoekopdracht te bespreken.

*Verplichte velden

Dit groene verhaal is
mede mogelijk gemaakt door:

Aeres mbo
Agrico

Ben je
geïnspireerd?

GroenPact gaat graag voor je op zoek. Via dit formulier kun je eenvoudig aangeven waarnaar je zoekt. Een van onze medewerkers zal contact met je opnemen om jouw zoekopdracht te bespreken.

*Verplichte velden

Terug naar boven