Tekst: Esmee Meijs
Foto's: Dutch Food Week

Het groen onderwijs kenmerkt zich door innovatie, vernieuwing en creativiteit. In de schoolbanken starten veel studenten als ondernemer. Met passie werken zij eraan om de productie en consumptie van ons voedsel gezonder en duurzamer te maken. Dutch Food Week-kartrekker Bert van Wanrooij: “Dutch Food Week wil dit ondernemerschap stimuleren door deze jonge voedseltalenten een podium te geven tijdens onze jaarlijkse KickStartShow.”

 

"Bert van Wanrooij (Dutch Food Week): “Ondernemerschap stimuleren en jonge voedseltalenten een podium geven: daar gaat het om.”

Van flexwerkplek tot 2500 euro

Vier studententeams gaan naar huis met een prijs. De eerste drie prijzen bestaan uit een geldbedrag: 2.500 euro, 1.500 euro en 1.000 euro. Alle prijswinnaars mogen een dagdeel sparren met één van de panelleden. Een interview in de studio van FoodBusiness en een jaar lang flexwerken in Jamfabriek (ter waarde van € 2700) voor de 1ste en 2de prijswinnaars behoren ook tot het prijzenpakket. Bij Jamfabriek zijn grote én kleine agrifoodondermers actief: dat zorgt voor een inspirerende werkomgeving op een centrale plek in Brabant.

Hét foodidee van de toekomst

In Jamfabriek staan de camera’s klaar: de Dutch Food Week KickStartShow 2022 staat op het punt van beginnen. Eén uur voor het begin van de opnames stromen deelnemers én panelleden binnen. Zeven jonge foodhelden – afkomstig van foodopleidingen van HAS, InHolland en Universiteit Maastricht - presteren vandaag ‘het foodconcept van de toekomst’. Het is aan het business panel om het meest originele, innovatieve en kansrijke idee eruit te pikken. De jury bestaat dit jaar uit een vijftal experts: Christy van Beek (Bayer Crop Science), Jannie Glastra van Loon (Albert Heijn), Roel Schutten (AgriFood Capital), Mike Vermeer (Cosun) en Leo van Schijndel (Bossche Investeringsfonds).

De jury van de Kickstartshow

Wie gaan er met de prijs naar huis?

De aanmoedigingsprijs is voor Bitez van Art Muijsenberg en Bernadette Conrads. “Zeker een groot compliment en een aanmoediging om met dit product door te gaan”, aldus panellid Jannie Glastra van Loon.
De derde plaats was voor Banana Peely Bread. Panellid Leo van Schijndel van de Bossche Investeringsfonds motiveert hun keuze: “We waren heel erg enthousiast. Blijkbaar is het moeilijk om een banaan helemaal machinaal te pellen. Doordat je de hele banaan wel kan gebruiken, heb je een heel schaalbaar proces en een product dat verkoopt.”
Op plaats twee eindigde Ferver van Cato Piereau. Panellid Christy van Beek: “het was een erg mooie presentatie en ik verheug mij nu al op de Spotify-playlist als ik het product ga gebruiken.”

De grote winnaar deze middag was Bakkie Bruis van Pablo Schultz. Dit zijn de lovende woorden van de jury: “We hebben iemand gezien die zich ondernemend opstelt en het product zelf is. We zien in jouw bedrijf heel veel kansen en een terechte winnaar.”

"Pablo Schultz: “Mijn cocktailkennis en de alternatieve manier van koffiezetten is het geheim.”

Pablo Schultz reageert: “Ik ben heel blij met deze prijs en denk dat dit een mooie springplank is om mijn product groter te maken. Een aantal vrienden van mij helpen mij om Bakkie Bruis verder op de kaart te zetten: daar is nu ook budget voor. Mijn dag kan nu niet meer stuk. Deze eerste prijs winnen én zojuist ook nog te horen gekregen dat ik een huis heb gekocht.”

Kansrijk podium

Om mee te kunnen doen, moesten pitchers een studie volgen óf een studie hebben gevolgd (max. 3 jaar afgestudeerd) die is gerelateerd aan het groen onderwijs. Een van de panelleden is Roel Schutten (Directeur AgriFood Capital): “In Nederland zijn er veel innovatieve ondernemers die met passie werken om de productie en consumptie van ons voedsel gezonder en duurzamer te maken. Bijzondere mensen die we graag ondersteunen en in de schijnwerpers zetten. De Dutch Food Week KickStartShow is voor hen een kansrijk podium en springplank tegelijk waar ik graag mijn bijdrage aan lever.”

 

Maak kennis met de foodhelden van morgen


In een tijdsbestek van twee uur komen er in totaal zeven pitchers aan het woord:

  • Banana Peely Bread (Hogeschool Holland): InHolland-studenten Sacha Kuijpers en Cindy Kwako ontwikkelden een innovatief, duurzaam en heerlijk bananenbrood om voedselverspilling tegen te gaan.
  • Vita (HAS): HAS-er Jill van Leeuwen ontwikkelt gezonde groentesauzen voor kinderen geproduceerd van verspilde groenten.

    Zologisch!: Andra Westerhoff heeft gezonde siropen van fruit en kruiden van Nederlandse bodem op de markt gebracht.

    Bakkie Bruis (HAS): Pablo Schultz (student HAS) heeft als missie om een nieuwe manier van 'koffie drinken' te introduceren met een verrassende koffie-frisdrank: Bakkie Bruis.
  • Ferver (HAS): Food innovator & oud-HAS'er Cato Pierau ontketent een smaakrevolutie met Ferver: sauzen op basis van fermentatie en experimentele smaakcombinaties.

    World Food Producers (HAS): dit mediabedrijf laat via korte video’s innovatieve oplossingen zien voor grote, wereldwijde voedselvraagstukken.

    Bitez (Universiteit Maastricht): Dit bedrijf produceert chips gemaakt van champignonrestromen, waarbij de chips worden geproduceerd dankzij een deep drying-technologie.

Ben je
geïnspireerd?

GroenPact gaat graag voor je op zoek. Via dit formulier kun je eenvoudig aangeven waarnaar je zoekt. Een van onze medewerkers zal contact met je opnemen om jouw zoekopdracht te bespreken.

*Verplichte velden

Dit groene verhaal is
mede mogelijk gemaakt door:

Dutch Food Week

Ben je
geïnspireerd?

GroenPact gaat graag voor je op zoek. Via dit formulier kun je eenvoudig aangeven waarnaar je zoekt. Een van onze medewerkers zal contact met je opnemen om jouw zoekopdracht te bespreken.

*Verplichte velden

Terug naar boven