Publicatiedatum: 3-08-2020

Zij gingen na de lock down direct aan de slag met Microsoft Teams, het door het Clusius College aanbevolen platform. Het was een digitale ontdekkingsreis die zij samen hebben gemaakt.

GroenStart docente geeft digitaal les

Jessica: “We waren niet bekend met online vergaderen, de mogelijkheden van het platform en de haken en ogen die aan digitaal communiceren en lesgeven zitten. Toch hebben wij van begin af aan onze studenten les kunnen geven. In het begin was het voor ons allemaal lastig om met de technische onvolkomenheden om te gaan zoals de spraakvertraging en het af en toe wegvallen van de wifi-verbinding. Op verzoek van de studenten ben ik wat later dan de schooltijden gestart en dan nog wilden zij niet de webcam aanzetten omdat zij nog niet toonbaar waren. Het leuke was dat zij wel een snel inkijkje gaven. ’s Middags waren zij op en top.”

‘Na drie weken hebben we ook de ouders betrokken bij de rapportages’

Leontien: “Studenten uit mijn groep hadden soms ook moeite met de camera. Wel ben ik onder de indruk van de veerkracht van de GroenStarters. Zij hebben het digitaal leren onder de knie gekregen, de zelfdiscipline gehad om op hun lesdagen om 9.00 uur online te zijn en samen de instructies voor het maken van de opdrachten door te nemen. Wel was het voor hen lastiger dan gedacht om zelfstandig de opdrachten te maken. Uiteindelijk zijn we langer online gebleven om met elkaar de rekenopdrachten uit te voeren.”

Op afstand leren

De discipline voor het maken van de opdrachten was niet altijd aanwezig. De vrijheid om de tijd zelf in te delen, was voor sommigen een struikelblok. Een aantal GroenStarters kon ook meer werkuren maken en dus meer verdienen. De keus is dan snel gemaakt. Op de gekste tijden van de dag werden er digitaal vragen gesteld of werk ingestuurd.

‘Twaalf examens op één dag afnemen, dat is niet echt een aanrader’

Jessica: “Ik had dit jaar vijf GroenStarters die als BBL-er één dag in de week naar school gingen. Zij hebben de laatste maanden allemaal door kunnen werken. Eén student was afhankelijk van bedrijfsvervoer en kon daardoor niet op de werkplek komen. Later hebben we kunnen regelen dat hij op de fiets naar zijn werk kon als zijn collega’s op fietsafstand van zijn woonadres aan het werk waren. Vaak werden de opdrachten ’s avonds gemaakt. In het begin was ik zowat 24/7 in touw. Samen met Leontien hebben we toen de studenten laten weten dat wij gewone werkdagen en weekenden aanhouden.”

Leontien: “Mijn ervaring is dat niet altijd alle opdrachten op tijd waren ingeleverd. Na drie weken lockdown ben ik verslagen voor de ouders gaan maken die dat erg waardeerden. Vanaf toen heb ik wekelijks rapporten naar ouders gestuurd. Zij konden toen ook de vinger aan de pols houden.”

Geslaagd!

Alle GroenStarters zijn geslaagd en hebben hun pad na de zomervakantie uitgestippeld.

Leontien: “Mijn groep bestond uit BOL studenten. Iedereen op één na stroomt door naar het regulier onderwijs. Een paar meisjes gaan de paardenhouderij-opleiding in Alkmaar volgen, een studente heeft gekozen voor Bloem&Design en eentje voor Gastvrouw in de horeca. Van de jongens gaat een de opleiding voor zorgboer volgen, een ander kiest de studie veehouderij en de derde heeft gekozen voor de opleiding Groen, Grond en Infra.”

Jessica: “De examens Nederlands spreken en gesprekvoering zijn per student digitaal afgenomen met als verplichting dat er een opname van deze mondelinge examens moest worden gemaakt. Leontien en ik hebben de fout gemaakt om 12 examens op één dag af te nemen!”

Evaluatie van digitaal onderwijs

Beide docenten zijn tevreden over de inzet van de GroenStarters. Wel zijn ze overtuigd dat zij en hun collega’s deze periode in het algemeen beter hebben ervaren dan de studenten.

Jessica: “Het was heel intensief om de studenten bij de les te houden. Je mist toch de interactie, een geintje tussendoor en de non verbale communicatie. Invloed op het aanzetten van het scherm, heb je niet. Niets ergers dan tegen een ‘leeg’ scherm praten.”

Leontien: “Hoewel ik trots ben op het resultaat dat we met elkaar hebben bereikt, ben ik blij dat ik in het nieuwe schooljaar weer voor de groep kan staan.”

Download de hele kwartaalrapportage van GroenStart.

Foto’s: Greenport GroenStart

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Dit groene verhaal is
mede mogelijk gemaakt door:

Greenport NHN - GroenStart
Clusius College

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Terug naar boven