Publicatiedatum: 10-06-2020

Michael Luesink was vierdejaarsstudent aan de HAS Hogeschool in Den Bosch toen hij BOON bedacht. Heerlijk die paprika’s, asperges en aubergines, maar wie eet er nog boontjes in Nederland? Een mooi lokaal product, belangrijk voor eiwittransitie en aantoonbaar gezond. Luesinks idee was het eten van peulvruchten weer populair te maken. Met nieuwe conserveringstechnieken en een opvallende vermarktingsaanpak.

"Michael Luesink inspireert andere studenten en heeft ervoor gezorgd dat de bonenomzet groeit in Nederland"

Luesink kwam op foodevents en interesseerde er mensen voor zijn concept, zowel telers als retailers. Dat gaf een boost aan zijn netwerk.

Na afstuderen startte hij daadwerkelijk zijn eigen bedrijf. Met als gevolg dat zijn product, BOON, nu in verschillende smaken in het schap van de supermarkt te vinden is. En dat de bonenafzet van Nederlandse boeren weer groeit. 

Hij won in 2014 een prijs van de HAS Hogeschool. Dat was de Foodmanship Award voor creatieve bedrijfsideeën. Later kwam daar nog een award bij in de categorie ‘Jong Talent’. Luesink kwam op foodevents en interesseerde er mensen voor zijn concept, zowel telers als retailers. Dat gaf een boost aan zijn netwerk.

Na afstuderen startte hij daadwerkelijk zijn eigen bedrijf. Met als gevolg dat zijn product, BOON, nu in verschillende smaken in het schap van de supermarkt te vinden is. En dat de bonenafzet van Nederlandse boeren weer groeit. Vorige jaar kreeg de vegan investor zoals hij zichzelf noemt, een investering van 1 miljoen euro los om de Europese markt op te gaan.

Luesink gaat zijn eigen weg, maar is nog steeds in beeld bij de HAS, onder andere via lector Harry van Delft die hem advies geeft. Volgens Van Delft is Luesink een gepassioneerd ondernemer die begrijpt dat je niet zomaar iets op de markt kunt zetten, maar dat er een concept achter moet zitten. Bovendien inspireert Luesinks voorbeeld andere HAS-studenten.

Goed klimaat

Die studenten kunnen financiële steun krijgen voor hun innovatieve ideeën in het project Take-off HBO. “Die regeling van Regieorgaan SIA zou je kunnen zien als een vergoeding voor de haalbaarheidsstudie van dergelijke ideeën”, zegt Monique de Knegt. Zij is een van de business developers van de HAS en begeleidt en coacht Take-off-studenten. “Die komen met name uit onze Topklas. Een klas waar 25 studenten in het laatste jaar van hun studie, van verschillende opleidingen, werken aan een eigen onderneming.”

Take-off HBO is een jaar of vijf geleden ontstaan vanuit de wens van de overheid om innovatief en maatschappelijk gedreven ondernemerschap bij studenten te stimuleren. De hogescholen, met hun lectoraten en de samenwerking met regionaal bedrijfsleven, bieden daar volgens het regieorgaan een goed klimaat voor.

Woest plan

“Er gaat vaak financiering naar ideeën die voortkomen uit onderzoek van lectoren waar studenten mee in aanraking komen”, zegt De Knegt. “De inzet van een drone in de kas bijvoorbeeld, een mooi idee van Inholland. Zo dachten studenten bij ons aan aanpassing van de lichtcondities bij teelt of de ontwikkeling van een alcoholvrij alternatief voor wijn.” Anne van der Wijst, die het wijnalternatief bedacht, Vien0, levert al aan verschillende restaurants. De Knegt noemt ook de Varkenshoederij van Joshua Wersch, een andere vorm van dierhouderij gecombineerd met natuurbeheer waarbij geëxperimenteerd wordt met varkens in het bos.

 

 Van het veld tot innovatief nieuw levensmiddel: Vien0

Ze ziet dan in de praktijk drie richtingen voor de ideeën die studenten hebben. Ze denken bijvoorbeeld aan sociaal ondernemen, gericht op aanpakken van ongelijkheid of achterstand, op dierenwelzijn of aanpak klimaatverandering. “Maar het kan ook een andere insteek voor een bedrijfsprobleem zijn. Zoals: werkt mijn idee om tomatenbederf in de kas aan te pakken? Kan ik het lichtrecept voor de ene teelt ook voor een andere teelt gebruiken? Of, hoe kun je de teelt duurzamer maken?”

“De derde weg is dat studenten afstuderen op een eigen bedrijf. Dat ze zeggen: ik heb een woest plan, daar wil ik uitvoering aan geven. Zoals Ramon Verheggen, een student die hop wilde gaan telen voor de lokale productie van speciale biersoorten. Hij schafte met subsidie een teeltcontainer, lichtsystemen en planten aan. Hij levert aan verschillende brouwers en zoekt met hen nu tussen veertig verschillende hopsoorten naar de beste smaak. Wij kijken steeds hoe we ze vanuit de HAS kunnen helpen.”

Perfect ecosysteem

Dat Take-off HBO zo aanslaat bij de HAS, meer nog dan bij andere groene hogescholen, komt ongetwijfeld omdat ze er zich zo sterk op ondernemerschap richten. “We stimuleren ondernemen hier echt heel veel. Zo verzamelen we studenten met mooie ideeën in de Topklas Ondernemen. Die Topklas biedt een perfect ecosysteem voor het organiseren van ondernemerschap.”

"“Bij living labs gaat het om een groter verhaal, maar dit zijn individuele processen”, vervolgt De Knegt. “Take-off HBO richt zich op ondersteuning aan een ondernemende student.”"

“Wij vinden het erg leuk om met hen aan innovaties te werken. Waarom? Omdat we dan zien dat ons onderzoek doorwerkt in de maatschappij, in de ondernemingen van deze studenten. Het is dan niet zomaar onderzoek dat op de plank blijft liggen, maar het krijgt echt vorm in de praktijk. Heel mooi om te zien hoe het uitpakt als studenten verder gaan met ideeën uit onderwijs en onderzoek van de lectoraten.”

Meer lezen:

Artikel over BOON in Spout.

Interview met Michael Luesink over BOON 

Tekst Ton van den Born

Foto’s Gijs Versteeg Photography

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Dit groene verhaal is
mede mogelijk gemaakt door:

Regieorgaan Sia

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Terug naar boven