Publicatiedatum: 13-09-2021

De Aziatische alumni studeerden onder meer bij Wageningen University, Aeres Hogeschool, Hogeschool Van Hall Larenstein en HAS Hogeschool. 

Changemaker Challenge

De Changemaker Challenge maakt deel uit van de Empower Youth4Foodcampaign. Deze campagne is hoog nodig, want de populariteit onder jongeren voor een studie of baan in de groene sector in deze regio is matig. “Onbekendheid en vooroordelen over de beroepsperspectieven zijn de belangrijkste oorzaken, terwijl nieuwe aanwas essentieel is door de vergrijzing, de toenemende voedselbehoefte en de stijgende belangstelling voor duurzaamheid”, aldus Nuffic Neso-directeur Indonesië, Peter van Tuijl.

Community Gardens

Duurzaamheid, innovatie en de link met het Nederlandse onderwijs en bedrijfsleven bepaalden voor een belangrijk deel het juryoordeel bij de keuze uit tweehonderd projecten.  Eén van de prijswinnaars is de Community Garden. Dit project beoogt de verbouw van lokale gewassen met de plaatselijke bewoners als afnemers. Volgens het voorstel liggen er ook in stedelijke gebieden stukken ongebruikte grond om gewassen te kweken. “Een veelbelovend plan”, oordeelt Van Tuijl. Dit voorstel speelt in op de gevolgen van de coronapandemie. De grote afstand tussen kwekers en consumenten vormde vooral tijdens de lockdown een belemmering. De telers hadden grote voorraden terwijl de grote steden met tekorten kampten. Los daarvan neemt ook in Indonesië de behoefte aan vers voedsel toe. Daarnaast neemt vanwege de dalende transportvraag de CO2-uitstoot af. “Ook dragen lokaal geteelde producten bij aan  voedselveiligheid en het imago van de sector”, benadrukt  Van Tuijl.

Rice to rise

Duurzaamheid is ook het belangrijkste aspect bij de Filipijnse prijswinnaars. Dit land produceert jaarlijks 15,2 miljoen ton rijst en is daarmee de achtste rijstproducent van de wereld. Bij de verwerking worden de restproducten verbrand. Dit project, Rice to rise, heeft als doel verpakkingen te maken van het rijstafval. Nu verpakken de producenten hun rijst in plastic zakken. De initiatiefnemers gaan verpakkingen ontwikkelen die op het terrein van onder andere afbreekbaarheid, kleur en consumentenacceptatie een alternatief bieden. Van Tuijl: “Het mes snijdt aan twee kanten. Je gebruikt reststromen én vermindert plastic soep in de oceanen.”

"Populariteit onder jongeren voor een studie of baan in de groene sector in Azië is matig. Onbekendheid en vooroordelen over de beroepsperspectieven zijn de belangrijkste oorzaken"

E-Chick Farm

De derde prijswinnaars gebruiken Nederlandse technologie om de pluimveehouderij te versterken. Met ongeveer 270 miljoen inwoners en een bevolkingsgroei van jaarlijks 1,25 procent neemt ook de behoefte aan pluimveeproducten toe. De ondernemers gebruiken E-Chick Farm  bij de verkoop van hun producten. Tevens krijgen de pluimveehouders via dit medium informatie over de ontwikkelingen in hun vakgebied en stelt ze in staat hun bedrijfsprocessen in kaart te brengen en te volgen. Van Tuijl: “Hiermee krijgen  ondernemers de kans de productie en afzet verder te optimaliseren.”

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Dit groene verhaal is
mede mogelijk gemaakt door:

Empower Youth for Food

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Terug naar boven