Publicatiedatum: 4-06-2025

Tekst en foto's: Mirjam Kuggeleijn

Digitale vaardigheden als vast onderdeel van groen onderwijs

Bart van de Beek  van het versnellingsprogramma Digitalisering & Technologie trapte af. Zijn pleidooi: elke groene student moet digitaal én technologisch vaardig zijn. Dat vraagt om onderwijs dat technologie niet als apart vak behandelt, maar integreert in het vakgebied – van veehouderij tot natuurinclusief beheer.

Hij liet zien hoe technologie het natuurlijke observatieproces van professionals ondersteunt, van waarnemen tot uitvoeren. Met drones, sensoren, AI en data-analyses kun je steeds slimmer werken. Daarbij benadrukte hij dat samenwerking essentieel is: “Digitalisering lukt alleen als we kennis, capaciteit en infrastructuur bundelen.”

Drones als vliegende alleskunners in de agrarische sector

Leks Bolderdijk nam het stokje over. Als droningspecialist in de agrarische sector liet hij zien hoe breed de toepassingen inmiddels zijn. Drones verzamelen data met verschillende sensoren, van hyperspectrale beelden tot warmtecamera’s. Die data worden ingezet voor onder andere bemestingskaarten, onkruiddetectie en zelfs ziekteherkenning.

Dankzij AI kunnen drones tot op plantniveau spuitopdrachten geven, wat tot 90% besparing op middelen oplevert. Ook worden drones al ingezet om opkomende ziektes vroegtijdig te detecteren, of om wilde vogelnesten op te sporen en te beschermen.

Drones voeren ook werk uit: zaaien tussen bestaande gewassen, gericht compost strooien of biologische bestrijding uitvoeren. Bolderdijk liet zien hoe de drone de trekker aanvult – of zelfs vervangt – in een regeneratief landbouwsysteem.

Tot slot benadrukte hij het belang van verslaglegging: “Met drones verzamel je niet alleen data voor het hier en nu, maar leg je ook vast dat je verantwoord produceert. Dat is essentieel voor de boer van de toekomst.” Wel is wet- en regelgeving nog een rem op innovatie, vooral door complexe luchtvaartregels. Daarom lopen we in Nederland nog niet voorop met dit soort technologie.


Er was ook een inspiratieplein ingericht, waar de deelnemers drones konden bekijken en zelf konden vliegen met een flight simulator.

Workshops: van snuffelsensoren tot FPV-vluchten

In de eerste workshopronde vertelde Rob Broekman van de NVWA hoe drones met verschillende sensoren inmiddels onmisbaar zijn geworden bij toezicht en opsporing. Met warmtecamera’s, sniffers en hyperspectrale camera’s speurt de NVWA naar onder andere milieuovertredingen en verboden lozingen. De deelnemers kregen een inkijkje in een van de grootste dronevloten van Nederland, en leerden hoe drones helpen om het werk veiliger, efficiënter en innovatiever te maken.

Freo ten Hove van Aeres ging in op de wet- en regelgeving rond drones en hoe deze kennis wordt vertaald naar het onderwijs. Hij liet zien hoe Aeres keuzedelen heeft ontwikkeld die studenten voorbereiden op het werken met drones in de praktijk. Daarbij ging hij ook in op de valkuilen en mogelijkheden binnen het huidige juridische kader, en hoe scholen daar verantwoord én creatief mee om kunnen gaan.

Bij Yuverta gaf Niels Hulsen een actieve workshop over FPV-vliegen, waarbij deelnemers letterlijk in de huid van de drone kropen. Met een bril op vlogen ze door het landschap, alsof ze zelf door de lucht gleden. Het bleek een laagdrempelige en indrukwekkende manier om drones te ervaren én meteen enthousiasme op te wekken bij studenten.

In ronde twee nam Koen Verschuren van HAS green academy de deelnemers mee in de wereld van biomonitoring. Hij liet zien hoe drones kunnen worden ingezet om wilde dieren te volgen, populaties te tellen en natuurgebieden in kaart te brengen. Alles zonder verstoring. Zijn voorbeelden uit de praktijk lieten zien hoe drones bijdragen aan een preciezer, efficiënter én zorgvuldiger ecologisch beheer.

Ruud Delis van Vonk belichtte hoe drones een motor kunnen zijn voor vernieuwing, niet alleen in de praktijk maar ook in het onderwijs. Hij liet zien hoe studenten met drones aan de slag gaan om maatschappelijke vraagstukken op te lossen, van precisielandbouw tot natuuronderzoek. Volgens hem nodigen drones uit tot eigenaarschap, nieuwsgierigheid en innovatieve denkkracht.

Tot slot presenteerden Jan Leyssens en Ruud Eijmans van Airocollect hoe je met behulp van drones het landschap en zelfs complete tuinen kunt scannen. Zij legden uit hoe de verzamelde data wordt vertaald naar software waarmee ontwerpers, hoveniers en planners aan de slag kunnen. Deelnemers zagen hoe technologie helpt om buitenruimte slimmer, preciezer en duurzamer vorm te geven.

De deelnemers waren erg enthousiast en waardeerden de middag met een mooie 8,5. Ze hadden ook ideeën voor meer inspiratiedagen. Bijvoorbeeld over robotica, visualisatie, camera-technologie en sensortechnologie.

Heb je interesse, vragen of ideeën over inspiratiesessies rondom digitalisering & technologie, neem contact met ons op!

De presentaties van deze dag worden later toegevoegd.

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Dit groene verhaal is
mede mogelijk gemaakt door:

Versnellingprogramma Digitalisering & Technologie

Meer lezen?

Abonneer je dan op onze Nieuwsbrief. Je ontvangt elke maand een selectie van de nieuwste ‘Groen in Actie’ verhalen, nieuws en events.

Terug naar boven